SNCKBR IV
Gepost op June 24, 2018 door Olaf
Nee, de titel is geen bug in onze WordPress-site, maar een moderne schrijfwijze voor Snackbar. SNCKBR Utrecht is de derde vestiging van een keten die duurzaam en gezond (‘matig in vet, vrij van geraffineerde suikers en E-nummers en, waar mogelijk ook nog glutenvrij en koolhydraatarm’) ‘comfort food’ als kenmerk heeft. SNCKBR zat al in Amsterdam en Eindhoven, en nu dus ook in Utrecht. Het grote verschil met de andere twee vestigingen is dat de Utrechtse versie 100 procent veganistisch is. Dus niet alleen vegetarisch, maar veganistisch. Minder vlees en vis, en duurzaam en gezond, dat juichen we natuurlijk van harte toe, als het maar wel lekker is natuurlijk! 🙂
Een poging om een hapje te gaan eten was snel bedacht, maar minder snel succesvol uitgevoerd. Dat kwam niet alleen door de rij met wachtende mensen die steeds voor de zaak staat. De eerste twee keren dat we spontaan langsliepen konden we helaas direct weer rechtsomkeert maken omdat er alleen met (een beperkt aantal) reserveringen werd gewerkt. De uitleg daarvan juichen we toe: we zijn net opgestart, de boel wordt nog gefinetuned, dan wil je niet gelijk overbelast worden. Heel goed en verstandig. Bij onze volgende poging dus maar geprobeerd te reserveren, om erachter te komen dat er helemaal niet meer met reserveringen wordt gewerkt, duh! Toch maar weer spontaan langsgelopen, de drukte deed ons opnieuw de moed bijna in de schoenen zakken, maar gelukkig wees de uiterst vrolijke en vriendelijke gastvrouw ons naar een vrij tafeltje. Joepie! Kom maar door met dat 100% VGN comfort food!
O ja, de locatie. SNCKBR zit in de nieuwe hotspot van Utrecht, schuin tegenover TivoliVredenburg. Dat is gegarandeerd druk en populair, maar ook leuk en gezellig. Tot voor kort zat hier het klassieke mythische Chinese restaurant Paradijs dat na een issue met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geen nieuwe kok kon vinden en door de eigenaar van de hand is gedaan. Geen dimsum, kwal of crunchy hanenpoten meer hier. Leuk detail, het originele uithangbord hangt nog binnen, mooie vorm van respect voor de culinaire geschiedenis van Utrecht.
Van binnen ziet SNCKBR er stukken frisser en hipper uit dan Paradijs. Mooi wit en licht, grote ramen, prettig. Het personeel is ook fris, vrolijk en vriendelijk. Wel valt op dat het Amsterdamse fenomeen dat sommige medewerkers alleen Engels spreken ook hier is doorgedrongen. Voor mij geen issue, maar mijn lieve moedertje zal dat wel lastig vinden.
De menukaart bestaat uit voorgerechten, Aziatisch, burgers & wraps, pizza, snacks, kapsalon (!), bijgerechten en toetjes. De drankenkaart is redelijk basic maar goed, geen uitgebreide wijnkaart of 100 wilde hipster-IPA’s voor zover wij konden zien, maar genoeg bier, wijn en andersoortig om aan de slag te kunnen.
We bestelden gyozas (gebakken knoedels) ‘Vietnam style’, ‘peking luck’ (een veganistische variant op pekingeend), roergebakken noedels en ‘Thai noodle salad’.
De peking luck wordt klassiek geserveerd met (drie) pannenkoekjes, lente-ui en komkommer, en pruimensaus. En in plaats van pekingeend stukjes gemarineerde tofu. Helaas waren de pannenkoekjes droog, waardoor ze bij het oprollen scheurden en de ingrediënten eruit vielen. Ook had de pruimensaus weinig smaak. De stukjes tofu waren lekker gemarineerd maar wel wat hard. Ik miste het sappige mondgevoel met knapperige huid dat je bij pekingeend hebt en wat bijvoorbeeld de Vietnamezen zo goed kunnen namaken met hun nepvlees. Het was oké, maar wat teleurstellend.
Ondertussen zat mijn tafelgenoot flink te kuchen door de hoeveelheid wasabi die zijn gyozas bevatten. Wat er precies ‘Vietnam style’ aan wasabi is, is me niet helemaal duidelijk, maar in z’n algemeenheid was de smaak goed. Wat minder wasabi had wel gemogen.
Onze hoofdgerechten dan. De Thai noodle salad viel in de smaak bij mijn gezelschap. Het kwam wat saai over: gewone (geen udon bijvoorbeeld) dunne koude noedels, wat spinazie, courgette en pinda’s. De pasta die door het gerecht was geroerd gaf er smaak aan. Niet wereldschokkend, maar prima. Ik had zelf bij Thai noodle salad wat meer op de klassieke vijf smaken van de geweldige Thaise keuken gehoopt: zoet, zuur, zout, pittig en bitter, maar dat zat er niet in.
Mijn roergebakken noedels waren helaas geen succes. Een paar stronkjes knapperige broccoli, droge tofu zonder smaak, heel veel dunne noedels, en dat was het dan. Ik heb geen hoisinsaus kunnen detecteren, er zat aan het hele gerecht helaas echt geen smaak. Bij navraag kwam de vriendelijke bediening met ‘homemade hot sauce’ die het gerecht helaas ook niet kon redden, ongetwijfeld omdat-ie ook niet echt hot was.
Nou weet ik dat ik een liefhebber ben van ‘hoog op smaak’, maar hier werd ik toch wel verdrietig van. Juist doordat ik het concept van minder vlees en vis zo toejuich, is het zo jammer dat er droge tofu en noedels zonder enige diepgang en smaken worden geserveerd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is, zeker niet als je nagaat dat je 14,95 euro betaalt voor een gerecht dat voor 80 procent uit noedels bestaat. Ofwel het Aziatische segment is een stuk slechter bedeeld dan de burgers, pizza’s, wraps en kapsalon, of we hadden gewoon een misser. Laten we hopen dat de second opinion beter uitpakt.
Wat wel positief is, is dat het personeel het oprecht vervelend leek te vinden dat we het niet allemaal even lekker vonden. Daar ligt het absoluut niet aan. Verder viel op dat de meisjes bijna allemaal onervaren waren en op onze vraag naar grappa of limoncello bij de koffie ons glazig aankeken. Gelukkig kenden ze Sambuca dan weer wel, en vroegen ze zelfs of we deze met of zonder ijs wilden. Zonder natuurlijk! En jawel, daar kwam de Sambuca met vier grote klonten ijs. Gelukkig werd dit na een opmerking snel gecorrigeerd. Later op de avond duurde het steeds langer voordat we geholpen werden en leek het allemaal wat chaotisch te worden onder het personeel.
Wat jammer is, is dat er niets werd gedaan met het feit dat we niet echt tevreden waren en dit ook aangaven. Het zou netjes zijn om bijvoorbeeld iets van de rekening af te halen ter compensatie.
Met drie biertjes en twee mousserende witte wijn erbij betaalden we in totaal 80 euro. Dat is tegenwoordig een normaal bedrag voor twee voor- en twee hoofdgerechten met wat drankjes erbij, dus daarover niets te klagen. Maar de kwaliteit was helaas niet goed genoeg voor het gevraagde – qua smaak niet, maar ook niet vanwege het feit dat onze hoofdgerechten voor het grootste gedeelte bestonden uit noedels. Daar is echt nog veel te winnen.
Ambiance: 8
Smaak: 5
Bediening: 7 (8 voor enthousiasme, 6 voor ervaring)
Prijs/kwaliteit: 5
Wel raar dat er SNCKBR IV op de gevel en in het telefoonboek staat, maar dat het de derde (IIIe) vestiging is…
Haha, Oxysept heeft nog een telefoonboek!
Linkje naar het issue werkt niet. Spannend….
Zo, gefixt… Geen enkele link deed het in deze post, door een akkefietje met gekrulde danwel rechte aanhalingstekens.
Het was natuurlijk allemaal weer de schuld van Word 2007!
Raah!
http://maarwatishet.com/openbrief.html
Ik durf best te zeggen dat dat Word 2007 een behoorlijk verouderd pakket is!
Ik heb hier op vrijdag 12 oktober gegeten met 3 andere personen. We kregen eerst 2x koud brood uit de oven; binnenkant nog bevroren, werd met moeite teruggestuurd naar de keuken.. daarna
moesten we ruim 25 minuten wachten voordat we mochten bestellen; want er was iets mis in de keuken….. vervolgens moesten we ruim 1,5 uur wachten door allerlei mishaps in diezelfde keuken voordat het tweede voorgerecht en zeker 25 minuten weer daarna , toen we al opstonden en weg wilde gaan, de hoofdgerechten uit de keuken kwamen. We zijn tegen verspilling dus zijn we gebleven om het eten op te eten. Het personeel was niet proactief, eerder schichtig omdat de service zo slecht was en wij steeds geagiteerder. Lauwe pizza’s zijn niet lekker, hoe vaak je ook vraagt of dat wel zo is snckbr.
We kregen nadat we dus al waren opgestaan en deze episode al ruim 2, 5 uur duurde 1 drankje aangeboden, van het huis. De serveerster maakte alleen nog contact met diegene die afrekende, er werd geen excuus aan de tafel gemaakt voor deze penibele situatie.
Snckbr is m.i. een overprocedure, understaffed en over het paard getild etablissement met eten dat 5 minuten duurt om te bereiden maar waar je nodeloos uren zit te wachten en het personeel het normaal vindt dat je dan blijft zitten en de rekening betaald. Mij zien jullie nooit meer.